optimaal leren draait altijd om de leerling en hoe ver die kan komen. (en dus niet om wat die meneer vindt)

Kritisch denken.

Een project waar ik al een aantal jaren aan werk is ‘kritisch denken’.

Toen ik ermee begon, keken mensen me vaak wat glazig aan: kritisch denken…. Dat is toch iets met argumentatieleer. Dan legde ik uit, dat ik vooral benieuwd was hoe onderwijs eruit ziet, dat kritisch denken als belangrijkste competentie ziet. Dat zou onderwijs moeten zijn, dat start vanuit onderzoek: de methodes even de kast in en kinderen vormen met elkaar een onderzoeksgroep en moeten met elkaar beslissingen nemen over de gang van het onderzoek. Je moet dus leren goede argumenten te gebruiken en goede bewijzen te zoeken voor de weg die je gaat.

Een paar jaar geleden werd kritisch denken plots heel actueel: onderzoek wees uit, dat kinderen vrijwel al hun informatie van het Internet halen en alles wat ze vinden geloven. Sindsdien geef ik niet alleen onderwijs aan volwassenen over kritisch denken, maar leg ik het ook uit aan leerkrachten op basisscholen: hoe leer je kinderen zelf na te denken.

Goed werk gesprekken

Ik kwam op het idee van ‘goed werk gesprekken’ door the good work project van de Amerikaanse pedagoog Howard Gardner. (www.thegoodproject.org)

Ik dacht: hoe vaak praat ik nu met collega’s over dingen die me inspireren bij mijn werk, dingen waar ik trots op ben, hoe vaak vertellen we elkaar verhalen en zijn we nieuwsgierig naar elkaars vakmanschap. Soms gebeurt dat bij het koffie-apparaat, maar ik zou willen dat dat met zekere regelmaat in een organisatie plaats vindt, georganiseerd dus, omdat het werk er beter van wordt.

In het boek ‘Denken over onderwijs’ beschrijf ik een methodiek voor goed werk gesprekken. Het is in feite een Sokratische dialoog, waarmee je meer inzicht krijgt in de mooie kanten van vakmanschap. Ik heb de methodiek van ‘goed werk gesprekken’ uitgeprobeerd met teams in scholen en eigenlijk zonder uitzondering was de reactie eerst gereserveerd: wat moeten we daarmee, geen tijd voor hoor…. Om na zo’n gesprek vast te stellen: ik weet veel meer van mijn collega’s, ik waardeer ze meer en ik weet ook weer waarom mijn werk zo leuk kan zijn.

deze video is gemaakt door de Stichting Beroepseer, een prima club, die verhalen verzamelt rond goed werk en ambachtelijkheid. Ik houd een pleidooi voor  een visie op wat je doet. De boodschap: niet zomaar klooien, maar nadenken waarom en waartoe je met dingen bezig bent, maakt werk zinvol.