Let op: november 2015 tweede druk!

 

Denken over onderwijs

Hoe zit dat toch met ‘doen’ en ‘nadenken’? Als het over onderwijs gaat kun je het zo vertalen: ‘Hoe geef ik goed les?’ Die vraag past bij doen. ‘Waarom doe ik het op deze manier?’ sluit aan bij nadenken.

Dit boek gaat over de tweede vraag. Nadenken leidt tot een visie en toont altijd meer kanten. Je kunt vanuit verschillende perspectieven kijken naar hetzelfde. Dat maakt je visie rijker. Je wordt er een betere leerkracht van. Je ‘doet’ het dus ook beter.

Aan de hand van een aantal vragen worden onderwijs en leraarschap onderzocht:

  • wat is goed werk en wat is vakmanschap?
  • wat is ethiek en wat heeft ethiek te maken met goed onderwijs?
  • hoe geef je vorm aan samenwerking met collega’s?
  • welke rol spelen idealen in je werk?
  • wat is bildung en welke rol speelt bildung in onderwijs?
  • wat is kritisch denken?
  • wat zal er anders worden in het leren in de 21e eeuw?
  • en wat is het doel van ons onderwijs eigenlijk?

Dit boek is allereerst geschreven voor onderwijsmensen. Maar het is ook voor ouders die een aanzienlijk deel van de opvoeding van hun kinderen toevertrouwen aan professionals.

 

2017: Eigen wijs, Kritisch denken in 33 lemma’s.

Dit boek verscheen in oktober 2017. In 33 korte hoofdstukken gaat het over redeneren, goede en slechte argumenten, drogredenen, blinde vlekken, de zin van statistiek, Trump, leven in een bubble, alternatieve feiten, het scheermes van Ockham, de ducktest, het Flynn-effect en nog veel meer. Veel leesplezier voor nog geen 15 euro! 13 oktober in de boekhandel.

 


2015: Filosoferen met kinderen, een vak of een manier van doen?

Een artikel, gepubliceerd in Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, nr. 65. In het artikel pleit ik ervoor ‘filosoferen met kinderen’ niet als een leuk uurtje in de week te zien.

We zouden een filosofische houding met kinderen moeten oefenen. Filosofie wordt dan zelf denken en oefenen van hoger orde denken. Op die manier filosofeer je de hele week op school bij al je leren.


 


2013: Geloof je het zelf

Voor het boek ‘Geloof je het zelf’ over levensbeschouwelijk leren in het basisonderwijs schreef ik twee hoofdstukken.

Eén hoofdstuk heet: Reflectief-kritisch en dialogisch leren. Het hoofdstuk beschrijft hoe Sokratisch onderwijs eruit zou kunnen zien. In dat kader noem ik ook de Australische filosoof John Passmore, die het belang van kritisch denken in het onderwijs ooit zo verwoordde: ‘Elk kind zal voor de rest van zijn leven omringd zijn door mensen die proberen hem te bedriegen en te imponeren, hij zal omringd zijn door charlatans, door oplichters in alle soorten en maten, door huichelaars, door kwakzalvers. Als hij, als resultaat van zijn aangeleerde kritische houding deze kwalen helpt te vernietigen voor zij de menselijke samenleving vernietigen: des te beter!’ Ik vind het een mooi pleidooi voor kritisch burgerschap.

In het andere hoofdstuk beschrijf ik de methodiek voor een les ‘filosoferen met kinderen’. Tijdens een onderzoekgesprek, dat zich in een paar ‘rondes’ voltrekt, oefenen leerlingen hoger orde denken.

2014: Een leraar blijf je altijd, verhalen over persoonlijk meesterschap.

Voor het CEPM (www.cepm.nl) werkte ik mee aan een bundel interviews met leerkrachten over hun visie op vakmanschap. Tegelijk maakte ik ook een film over hetzelfde thema.