Denken over onderwijs

Hoe zit dat toch met ‘doen’ en ‘nadenken’? Als het over onderwijs gaat kun je het zo vertalen: ‘Hoe geef ik goed les?’ Die vraag past bij doen. ‘Waarom doe ik het op deze manier?’ sluit aan bij nadenken.

Dit boek gaat over de tweede vraag. Nadenken leidt tot een visie en toont altijd meer kanten. Je kunt vanuit verschillende perspectieven kijken naar hetzelfde. Dat maakt je visie rijker. Je wordt er een betere leerkracht van. Je ‘doet’ het dus ook beter.

Aan de hand van een aantal vragen worden onderwijs en leraarschap onderzocht:

  • wat is goed werk en wat is vakmanschap?
  • wat is ethiek en wat heeft ethiek te maken met goed onderwijs?
  • hoe geef je vorm aan samenwerking met collega’s?
  • welke rol spelen idealen in je werk?
  • wat is bildung en welke rol speelt bildung in onderwijs?
  • wat is kritisch denken?
  • wat zal er anders worden in het leren in de 21e eeuw?
  • en wat is het doel van ons onderwijs eigenlijk?

Dit boek is allereerst geschreven voor onderwijsmensen. Maar het is ook voor ouders die een aanzienlijk deel van de opvoeding van hun kinderen toevertrouwen aan professionals.