Voor het boek ‘Geloof je het zelf’ over levensbeschouwelijk leren in het basisonderwijs schreef ik twee hoofdstukken.

Eén hoofdstuk heet: Reflectief-kritisch en dialogisch leren. Het hoofdstuk beschrijft hoe Sokratisch onderwijs eruit zou kunnen zien. In dat kader noem ik ook de Australische filosoof John Passmore, die het belang van kritisch denken in het onderwijs ooit zo verwoordde: ‘Elk kind zal voor de rest van zijn leven omringd zijn door mensen die proberen hem te bedriegen en te imponeren, hij zal omringd zijn door charlatans, door oplichters in alle soorten en maten, door huichelaars, door kwakzalvers. Als hij, als resultaat van zijn aangeleerde kritische houding deze kwalen helpt te vernietigen voor zij de menselijke samenleving vernietigen: des te beter!’ Ik vind het een mooi pleidooi voor kritisch burgerschap.

In het andere hoofdstuk beschrijf ik de methodiek voor een les ‘filosoferen met kinderen’. Tijdens een onderzoekgesprek, dat zich in een paar ‘rondes’ voltrekt, oefenen leerlingen hoger orde denken.