Een project waar ik al een aantal jaren aan werkte is ‘kritisch denken’.

“Optimaal leren draait altijd om de leerling en hoe ver die kan komen. (en dus niet om wat die meneer vindt)

Toen ik ermee begon, keken mensen me vaak wat glazig aan: kritisch denken…. Dat is toch iets met argumentatieleer. Dan legde ik uit, dat ik vooral benieuwd was hoe onderwijs eruit ziet, dat kritisch denken als belangrijkste competentie ziet. Dat zou onderwijs moeten zijn, dat start vanuit onderzoek: de methodes even de kast in en kinderen vormen met elkaar een onderzoeksgroep en gaan met elkaar beslissingen nemen over de gang van het onderzoek. Je moet dus leren goede argumenten te gebruiken en goede bewijzen te zoeken voor de weg die je gaat.

Een paar jaar geleden werd kritisch denken plots heel actueel: onderzoek wees uit, dat kinderen vrijwel al hun informatie van het Internet halen en alles wat ze vinden geloven. Sindsdien geef ik niet alleen onderwijs aan volwassenen over kritisch denken, maar leg ik het ook uit aan leerkrachten op basisscholen: hoe leer je kinderen zelf na te denken.